Thursday 7 August 2014

Pendahuluan


“Pepatah dan bidalan melayu” merupakan sebahagian dari jenis-jenis peribahasa yang mempunyai  ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan ayat yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu. Peribahasa memainkan peranan yang penting dalam masyarakat di negara kita terutamanya di kalangan orang-orang Melayu. Peribahasa digunakan untuk menyampaikan sesuatu nasihat, teguran, atau ingatan secara kiasan atau sindiran. Pada hematnya, dengan menggunakan peribahasa banyak teguran, nasihat, dan sindiran dapat disampaikan tanpa menimbulkan rasa marah atau kecil hati pada orang lain.

      Peribahasa wujud apabila masyarakat Melayu menyedari betapa susahnya untuk memberikan nasihat atau teguran secara terus-terang kepada orang lain tanpa menyinggung perasaannya. Lantas, mereka mula mengumpamakan sesuatu perkara dengan sesuatu yang lain agar maksud yang ingin disampaikan dapat ditafsirkan oleh semua orang. Seringkali perkara yang diumpamakan itu berkaitan secara langsung dengan anggota masyarakat dan alam sekeliling mereka.

          Sesungguhnya tujuan utama penciptaan peribahasa adalah untuk memberikan pengajaran kepada masyarakat pada zaman dahulu kala, peribahasa juga berfungsi sebagai pengawal sosial. Hal ini bermaksud masyarakat dahulu kala sering menegur anggotanya dengan cara berkias ibarat melalui peribahasa. Dengan cara demikian, orang yang ditegur tidak mudah tersinggung. Begitulah juga dengan pihak penegur yang lazimnya terdiri daripada orang tua-tua, tidak akan berasa segan untuk berbuat demikian apabila diperlukan.     
   
          Misalnya, apabila seorang tua yang ingin menegur sikap bebas anak gadisnya akan menggunakan peribahasa yang berbunyi “takkanlah perigi yang mencari timba”. Dalam konteks lain pula, seorang guru akan menasihati anak muridnya yang berasa malu untuk bertanya sesuatu dengan menggunakan peribahasa ini, “malu bertanya sesat jalan, malu berdayung perahu hanyut”. Penggunaan peribasa ini adalah berunsur nasihat dan penyampai bertujuan tidak menyinggung perasaan kepada penerima atau pelaku.

           Dalam tugasan ini, saya ingin memfokuskan perbincangan dengan menghuraikan “ Pepatah 
dan Bidalan Melayu” berdasarkan contoh-contoh yang sesuai.  Untuk menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai pengertian dan perbezaan “Pepatah dan Bidalan”.

No comments:

Post a Comment